Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2023

Προσπάθεια ένταξης του ΜΙΝΩΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ στην UNESCO Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος

Προσπάθεια ένταξης του ΜΙΝΩΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

στην UNESCO

Γράφει: Γιώργος Αλεβίζος

Ο Μινωικός Πολιτισμός, ο πρώτος Ελληνικός και κατά συνέπειαν ο Πρώτος Ευρωπαϊκός Πολιτισμός βρίσκεται εκτός UNESCO, ενώ θα έπρεπε να είναι ο πρώτος ενταγμένος. Ώστε να υπάρχει ανάχωμα στην εποχή μας που επιχειρούνται γεωπολιτικές ανακατατάξεις κατά της Ευρώπης και Ελλάδας.

Η προ 20ετίας προσπάθεια ένταξης του Μινωικού Πολιτισμού στην UNESCO ανεκόπη το 2014 με τους ισχυρισμούς από πλευράς UNESCO, ότι:

 ΢τα αρχαιολογικά ευρήματα της ΚΝΩ΢΢ΟΤ, ο ανασκάπτων αρχαιολόγος EVANS επέφερε προσθήκες, αρχαιολογικά μη αποδεκτές από την UNESCO.

 ΢τον περιβάλλοντα του Ανακτόρου της Κνωσσού χώρο υπάρχουν κατοικημένα παραπήγματα, τα οποία δεν έπρεπε να υφίστανται.

Οι επί των αρχαιολογικών χώρων ειδικευόμενοι επιστήμονες θεωρούν ότι οι ισχυρισμοί της UNESCO κρίνονται αντιμετωπίσιμοι.

Εμείς ενθυμούμαστε ότι κατά την προ 25ετίας επίσκεψή μας στην Κωνσταντινούπολη, στο Βυζαντινό Ναό της Αγίας του Θεού ΢οφίας, στην Αγιά ΢οφιά, με χρηματοδότηση της UNESCO, εντός του Ναού εκτελούνταν εργασίες αφαιρέσεως αμμοκονιαμάτων (σοβάδων). Με τα οποία οι Οθωμανοί είχαν επιχρίσει τις απείρου κάλλους ψηφιδωτές (mosaic art) Χριστιανικές εικονήσεις.

Επειδή από την UNESCO υπήρχε πακτωλός χρηματοδότησης, οι Σούρκοι εργολάβοι με παρελκυστική τακτική καθυστερούσαν την αποπεράτωση και κατά την επίσκεψή του στην Κωνσταντινούπολη ο τότε Αμερικανός (ΗΠΑ) Πρόεδρος ζήτησε από τον Σούρκο ομόλογό του, άμεσα να επισπευθούν οι εργασίες αφαίρεσης των σοβάδων από τα ψηφιδωτά.

2

Και αφού έκλεισε το χρηματοδοτικό πρόγραμμα της UNESCO, λίγα χρόνια μετά, έρχεται ο ΢εϊχούλ-Ισλάμης Ερντογκάν να ξαναμετατρέψει σε Σζαμί την Αγιά ΢οφιά. Καλύπτοντας τα ψηφιδωτά με επιμήκη στενόμακρα πανώ. Αναγράφονται στην αραβική, αποσπάσματα του Κορανίου. Εν προκειμένω ποια είναι η θέση της UNESCO;

Και αφού η αφαίρεση των σοβάδων χρηματοδοτήθηκε από την UNESCO, γιατί να μην χρηματοδοτηθεί η μεταστέγαση των παραπηγματούχων της ΚΝΩ΢΢ΟΤ σε αναβαθμισμένες νόμιμες κατοικίες; Έγινε καμία προσπάθεια; (΢κέψη απλού πολίτη. ΢κέψη μας).

Σους τελευταίους μήνες, το θέμα ένταξης του Μινωικού Πολιτισμού, του Πολιτισμού της Κρήτης στην UNESCO έχει ζωηρά επανέλθει.

Με την επιμέλεια του δραστήριου τεχνοκράτη επιστήμονα κ. Δημήτρη Παυλόπουλου (email: dpaulopoulo@icloud.com και dpaulopoulo@gmail.com) Έχει συσταθεί Ομάδα Πρωτοβουλίας, η οποία μέσω της ιστοσελίδας του κ. Αργύρη Δεμερτζή ecopres-Μινωικός Πολιτισμός, έχει θέσει σε διάλογο τη σημασία της ΑΝΑΔΕΙΞΗ΢ και ΠΡΟ΢ΣΑ΢ΙΑ΢ της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΜΙΝΩΙΚΟΤ ΠΟΛΙΣΙ΢ΜΟΤ-ΚΡΗΣΗ΢. Και έχει προκαλέσει κύμα θετικών αντιδράσεων και υποστήριξης της ένταξης του συγκεκριμένου πολιτισμού μας υπό την ΠΡΟ΢ΣΑ΢ΙΑ της UNESCO.

΢την ηλεκτρονική ecopress δεκάδες επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, τεχνοκράτες, καθηγητές, αρχαιολόγοι, μουσειολόγοι, απλοί των γραμμάτων πολίτες, με σχετικές καταχωρήσεις υποστηρίζουν την προσπάθεια της Ομάδας Πρωτοβουλίας του κ. Δημ. Παυλόπουλου (email: dpaulopoulo@gmail.com) για την ένταξη στην UNESCO του Μινωικού Πολιτισμού μας.

Ανήκων στους «Απλούς πολίτες» παραθέτω το στην ecopress κείμενό μου:

«Ως ναυτιλλόμενος θα αναφερθώ στη Μινωική Ναυτιλία της οποίας η θαλασσοκρατορία αρχίζει πριν την εμφάνιση των Φοινίκων.

3

Βάση της οικονομίας των Μινωιτών ήταν η γεωργία, βιοτεχνία, εμπόριο και ναυτιλία.

Εξήγαγαν κρασί, λάδι, ξυλεία, ξηρούς καρπούς, βιοτεχνικά προϊόντα, κοσμήματα, κεραμικά.

Εισήγαγαν χαλκό από την Κύπρο. Κασσίτερο από την Μ. Ασία. Χρυσό και αλάβαστρο από την Αίγυπτο. Ελεφαντόδοντο από τη Συρία.

Σταδιακά, όλο το διαμετακομιστικό εμπόριο πέρασε στο ναυτικό των Μινωιτών. Τολμηροί ναυτικοί έφτασαν μέχρι τα ιταλικά και ισπανικά παράλια. Ίσως ξεπέρασαν το Γιβραλτάρ (Ηράκλειες Στήλες).

Η ναυτική εξάπλωση των Μινωιτών δεν πήρε ποτέ πολεμικό χαρακτήρα. Ήταν έμποροι. ΋χι κατακτητές. Γι’ αυτό και δεν οργάνωσαν πολεμικό στόλο.

Διεξήγαγαν εμπόριο ανταλλακτικής μορφής, χωρίς την παρεμβολή χρήματος.

Οι εμπορικές επαφές με τον Ελλαδικό και Κυκλαδικό χώρο ευνόησαν την ανάπτυξη των οικισμών στα βόρεια παράλια. Κνωσσός, Μάλια, Αρχάνες, Γουρνιά.

Οι επαφές με Κύπρος και Μ. Ασία συντέλεσαν στην ανάπτυξη των κέντρων της Ανατ. Παραλίας. Μόχλος, Ίτανος, Ζάκρος.

Η επικοινωνία με την Αίγυπτο συντέλεσε στην ανάδειξη των κέντρων της νότιας ακτής. Φαιστός, Αγ. Τριάδα, Μύρτος.

Ο πολιτιστικός πλούτος ο οποίος έχει αποκαλυφθεί, σε τόσο μικρή έκταση γης, δεν έχει ξαναεμφανισθεί. Και είμαστε ακόμη στην αρχή. Η ιστορία του Μινωικού πολιτισμού δεν έχει ακόμη γραφεί.

Η UNESCO, ας σαλπίσει την εκκίνηση γραφής. Συγχαρητήρια κύριε Παυλόπουλε.»

Σο ζητούμενο των προσπαθειών μας είναι να κινητοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι υποστηρικτές του επιδιωκόμενου σκοπού της ένταξης του Μινωικού Πολιτισμού στην UNESCO.

Εκτός από την ecopress και σε τοπικές με ευρεία κυκλοφορία εφημερίδες ΑΝΑΣΟΛΗ, ΝΕΑ ΕΠΑΡΧΙΑ (Λασηθίου), ΚΡΗΣΙΚΑ ΝΕΑ (Λεκανοπεδίου Αττικής) και πολλές άλλες. Θεωρούμε ότι πρέπει να

4

καταχωρηθούν τέτοιες δημοσιεύσεις. Ακόμη και με ύπαρξη τακτικής στήλης για το πολυποίκιλο συμφέρον όλων των Κρητών.

Ιδιαίτερα των της Ανατολικής Κρήτης, όπου εν σχέσει με τη Δυτική, υπάρχουν πληθέστεροι Μινωικοί Αρχαιολογικοί χώροι. Με νεώτερο εύρημα τον «Τπολογιστή Παλαιοκάστρου» ΢ητείας, ο οποίος τα τελευταία χρόναι έχει …περιέλθει…σε αφανεια.

Γιώργος Αλεβίζος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου