Τετάρτη 17 Ιουνίου 2020

Γιώργος Αλεβίζος: Η Κάπνα της ναυτιλίας στην ατμόσφαιρα


Η Κάπνα της ναυτιλίας στην ατμόσφαιρα
Γράφει:Γιώργος Αλεβίζος-Πρόεδρος Μικρασιατών Ποντίων και Αρμενίων Σητείας



Οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, στις ανθρώπινες αισθήσεις, τις γνωστές μας 5 Αφή-Ακοή-Γεύση-Όραση-Όσφρηση. Πρόσθεταν ακόμη δύο. Την ενόραση ή Διαίσθηση και την Κοινή Λογική. Σύνολο ανθρώπινων αισθήσεων 7.
Πέντε ήταν και παραμένουν οι αισθήσεις της φύσεως. Ο αιθέρας. Ο αέρας. Το πυρ (φωτιά). Η γη. Το ύδωρ. Που σήμερα αποκαλούμε "στοιχεία φύσεως". Για τα οποία, εκτός από τη φωτιά, οι σημερινές περιβαλλοντικές οργανώσεις προσπαθούν. Να μετριάσουν την, επί τα χείρω, αλλοίωση τους. Να περιορίσουν τις αρνητικές συνέπειες προς το ανθρώπινο περιβάλλον.

Σύμμαχος των περιβαλλοντολόγων και της νεαράς ακτιβίστριας Γκρέτας Τούνμπερκ ο κορονοϊός. Στη Κίνα, μετά τη καραντίνα τους, σε πολυπληθείς πόλεις ξανάδαν έναστρο ουρανό. Η απραξία έριξε τις τιμές πετρελαίου. Μειώθηκε η όρεξη για έρευνες υδρογονανθράκων και αέριων. Ένα θέμα που χρήζει ευρύτερης αναφοράς. Ίσως αργότερα.

Σήμερα θα γράψουμε περισσότερα για την ατμοσφαιρική ρύπανση.Από εκπομπές των πλοίων.

Τα οποία πλοία, αρχαϊκώς ήταν κωπήλατα. Τριήρεις, πεντήρεις. Ανάλογα με τις σειρές κωπηλατών.Κινητήριος δύναμη οι ανθρώπινοι μύες.

Ακολούθησαν τα ιστιοφόρα. Φρεγάτες, κορβέτες, μπρίκια. Ανάλογα πόσα πανιά φούσκωναν. Κινητήριος δύναμη ο Αίολος. Ο άνεμος. Και σήμερα η καθαρότερη όλων.

Ακολούθησαν οι ατμομηχανές. Με εκτεταμένη χρήση κάρβουνου.

Εφαρμόσθηκε το "...όχι άλλο κάρβουνο" του αεί Κούρκουλου.Περάσαμε στις πετρελαιομηχανές. Με τη χρήση ορυκτών καυσίμων. Βαρύ ή ελαφρό πετρέλαιο.

Η παγκόσμιος ναυτιλία ευθύνεται για το περίπου 2,3% της εκπομπής των ρυπών στο πλανήτη. Σημαντικό είναι το ποσοστό που εκπέμπουν τα ελληνόκτητα πλοία. Ο μεγαλύτερος σε χωρητικότητα εμπορικός στόλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τον οποίο δεν κατάφεραν να εκτοπίσουν. Είτε να μειώσουν οι ισχυρές βιομηχανικές χώρες. Όπως η Γερμανία. Που παταγωδώς απέτυχε στην προσπάθεια της. Παρά την τραπεζική εύνοια. Και απρόσκοπτη διαθεσιμότητα κεφαλαίων.

Βάσει κοινοτικής και παγκόσμιας οδηγίας η εκπομπή ρύπων από τη ναυτιλία πρέπει να έχει μειωθεί στο 50% έως το 2050.

Ήδη τη νέα χιλιετία η περιεκτικότητα θείου (θειάφι) στα ναυτιλιακά καύσιμα από 3,5% έχει μειωθεί σε 0,5%. Με προσπάθειες περαιτέρω μείωσης στο 0,3%. Σχετικές καινοτομίες εφαρμόζονται στα υπάρχοντα εμπορικά πλοία παγκοσμίως.

Κατά τους ειδικούς, η μείωση του θειαφιού στην ατμόσφαιρα έχει αυξήσει τη θερμοκρασία κατά 1-2 βαθμούς.

Κατά τη διαδικασία διύλησης των υδρογονανθράκων το συγκρατούμενο θειάφι που θα καταλήξει; Το παρακρατούμε από τη θάλασσα για να το στείλουμε στη γη; Αναπάντητο το ερώτημα.

Οι επιστήμονες αποδίδουν την υπερθέρμανση του πλανήτη στη χρήση των υδρογονανθράκων. Άρα θα πρέπει να αντικατασταθεί η χρήση πετρελαίων με φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα.

Η πυρηνική ενέργεια θεωρείται η καθαρώτερη για τα πλοία καύσιμη ύλη. Η τραυματική εμπειρία του Τσέρνομπιλ (Ουκρανία 26-04-1986) δεν επιτρέπει σκέψεις για περαιτέρω σχεδιασμούς.

Σε πρόσφατης τεχνολογίας κρουαζιερόπλοια χρησιμοποιούνται βιοκαύσιμα.Αν επεκταθεί η χρήση βιοκαυσίμων στη ναυτιλία θα απαιτηθούν, ίσως, εκατομμύρια στρέμματα γης για παραγωγή βιοκαυσίμων.

Παρεπιπόντως , τα κυκλαδονήσια στερούνται πρασίνου. Επί τουρκοκρατίας αποψίλωναν τα υπάρχοντα δάση. Από τους κορμούς των δέντρων να φτιάχνουν τα ξύλινα σκάφη. Από τα καυσόξυλα να ζεσταίνονται οι νησιώτες.Στα φαλακρά πλέον νησιά οι χριστιανοί θα ήταν εύκολη λεία για τους τυράννους Τούρκους. Οι οποίοι επεδίωκαν την εξαφάνιση των δασών.

Όπως ο Χαϊδερίν Βαρβαρόσα. Για να αντιμετωπίσει τους στειακούς χαΐνηδες (αντάρτες). Βάλθηκε να κάψει. Όλα τα δάση της επαρχίας. Ηστειακή πατριώτισσα Βεργίτση έφτασε στην Πόλη.Κατήγγειλε στην Πύλη. Στο μεγάλο βεζύρη τα καμώματα του ναυάρχου Βαρβαρόσα. Κατά τον ιστορικό Κριτοβουλίδη σταμάτησαν οι πυρκαίες.

Πάλι στο σήμερα.

Η χρήση υγροποιημένου καυσίμου (LNG) για την κίνηση των πλοίων συνεπάγεται αυξημένο κόστος ναυπήγησης, λειτουργίας, μεταφοράς εμπορευμάτων. Η ακριβώτερη μεταφορά εμπορευμάτων παραπέμπει σε αναζήτηση φθηνότερων διαδρομών. Όπως ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος. Η σιδηροδρομική σύνδεση Κίνας-Ευρώπης. Και ο σιδηρόδρομος, τα τραίνα ρυπαίνουν.

Η μη καλή καύση του φυσικού αερίου παράγει μεθάνιο. Άφιλο για το φυσικό περιβάλλον.

Πρόσφατη αμερικάνικη επινόηση, δοκιμαζόμενη στα πλοία τους, είναι η χρήση θαλασσινού νερού. Από το οποίο, σε πρώτο στάδιο, αφαιρούν το υδρογόνο. Από το εναπομένον διοξείδιο άνθρακος αφαιρούν τον άνθρακα. Τον παντρεύουν με το υδρογόνο σε υδρογονάνθρακα, δηλ. καύσιμη ύλη. Στη θάλασσα αποβάλλουν το εναπόμενο διοξείδιο.

Η Γκρέτα, προσωπικά, στρέφεται στον πρόεδρο Τράμπ. Αμερική δεν είναι μόνο ο Τράμπ. Υπάρχουν και επιστήμονες. Οι ειδικοί. Οι σοφοί. Οι Αληθινοί.

Εκ των οποίων συνάγεται, ότι η μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος διαδραστικά είναι εφικτή. Το κόστος της μείωσης θα είναι υψηλό.Ίσως, μη αποδεκτού από τον τελικό καταναλωτή. Τον χρήστη. Που τελικώς πληρώνει...το μάρμαρο.


Γιώργος Αλεβίζος

11-6-2020


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου